Meneliti kembali sejarah, ditemukan ramai ulama yang begitu mengambil
berat berhubung topik mawlid Nabi SAW. Topik mawlid sebenarnya
sebahagian daripada ilmu sirah Nabi SAW. Namun, lama-kelamaan ia menjadi
satu disiplin penulisan yang mempunyai konsep sedikit berbeza dengan
kitab-kitab sirah. Di mana banyak kitab-kitab mawlid ini ditulis dengan
gubahan gayabahasa yang tinggi, puitis dan berima.
Mawlid Nabi SAW merupakan suatu topik yang dapat dianggap evergreendi
sepanjang zaman. Ini kerana ia datang pada setiap tahun pada bulan
Rabiul Awwal. Soal setuju atau tidak setuju menyambutnya menjadi isu
yang masyhur di kalangan ahli ilmu. Bagaimanapun, menceritakan keindahan
peribadi dan riwayat hidup Nabi SAW bagi orang yang cinta tidak akan
mendatangkan rasa jemu dan bosan. Apatah lagi seseorang itu akan bersama
dengan orang yang dikasihi dan dicintai di akhirat kelak.
Berdasarkan kajian, didapati amat banyak kitab-kitab yang telah
dikarang oleh para alim ulama berkaitan mawlid Nabi SAW. Berikut adalah
sebahagian di antara kitab-kitab berkenaan yang disusun menurut
kronologi:
Abad Ketiga Hijrah
Menurut al-‘Allamah Sayyid Ahmad al-Ghumari di dalam kitabnya Ju’nah al-‘Attar (hlm. 12-13):
1- “Orang pertama yang aku tahu telah menyusun mengenai mawlid
ialah Muhammad bin ‘Umar al-Waqidi, pengarang kitab al-Maghazi dan kitab
al-Futuh, meninggal dunia tahun 206 H, dan ada yang menyebut 209 H.
Beliau mempunyai dua buah kitab tentangnya, iaitu kitab al-Mawlid
al-Nabawi dan kitab Intiqal al-Nur al-Nabawi, sebagaimana yang
dinukilkan oleh al-Suhaili di dalam al-Rawdh sebahagian daripadanya.
2- Demikian juga telah menyusun mengenai mawlid dari kalangan
ulama terdahulu; al-Hafiz Abu ‘Abdillah Muhammad bin ‘A’id, pengarang
al-Sirah yang masyhur, meninggal dunia tahun 233 H.
3- Dan al-Hafiz Abu Bakr ibn Abi ‘Asim, pengarang banyak kitab, meninggal dunia tahun 287 H” – tamat nukilan.
Kitab al-Hafiz Abu Bakr ibn Abi ‘Asim ini pernah diriwayatkan oleh
Imam al-Ghazali. Kata muridnya al-Hafiz ‘Abd al-Ghafir al-Farisi (w.
529H) mengenai gurunya itu: “Beliau telah mendengar berbagai-bagai
hadis secara formal bersama-sama para fuqaha’. Antara yang saya temukan
bukti sama‘nya ialah apa yang beliau dengar daripada kitab Mawlid
al-Nabi SAW karangan Abu Bakr Ahmad bin ‘Amr ibn Abi ‘Asim al-Syaybani,
riwayat al-Imam Syeikh Abu Bakr Muhammad bin al-Harith al-Asbahani, dari
Abu Muhammad ‘Abdullah bin Muhammad bin Ja‘far ibn Hayyan, dari
pengarangnya. Imam al-Ghazali telah mendengarnya dari Syeikh
Abu ‘Abd Allah Muhammad ibn Ahmad al-Khawari – Khawar Tabaran –
rahimahullah, bersama-sama dua orang anaknya, Syeikh ‘Abd al-Jabbar dan
Syeikh ‘Abd al-Hamid serta sekumpulan para fuqaha’… Kitab tersebut di
dalam dua juzuk yang didengar oleh beliau”. (Tabaqat al-Syafi‘iyyah al-Kubra, 6/212-214)
Abad Keempat dan Kelima Hijrah
Karya-karya mawlid di dalam abad keempat dan abad kelima setakat
ini belum lagi ditemukan oleh al-faqir penulis. Jika ada, mohon
diberitahu. Namun, penulisan mengenai mawlid ini berterusan di kalangan
ramai ulama pada abad-abad kemudiannya.
Abad Keenam Hijrah
4- al-Durr al-Munazzam fi Mawlid al-Nabi al-A‘zam oleh al-‘Allamah Abu al-‘Abbas Ahmad bin Mu‘id bin ‘Isa al-Uqlisyi al-Andalusi (w. 550H).
5- al-‘Arus oleh al-Hafiz Abu al-Faraj ‘Abd al-Rahman bin
‘Ali al-Hanbali, yang terkenal dengan panggilan Ibnu al-Jawzi (w. 597H).
Kitab ini telah disyarah oleh Syeikh Muhammad Nawawi bin ‘Umar bin
‘Arabi al-Jawi (w. 1315H) dengan judul: (بغية العوام في شرح مولد سيد
الأنام عليه الصلاة والسلام المنسوبة لابن الجوزي) atau (البلوغ الفوزي
لبيان ألفاظ مولد ابن الجوزي).
Abad Ketujuh Hijrah
6- al-Tanwir min Mawlid al-Siraj al-Munir oleh al-Hafiz Abu
al-Khattab ibn Dihyah al-Kalbi (w. 633 H). Beliau telah menghadiahkan
kitab ini kepada al-Malik al-Muzaffar, raja Arbil yang selalu menyambut
malam mawlid Nabi SAW dan siangnya dengan sambutan meriah yang tidak
pernah didengar seumpamanya. Baginda telah membalas beliau dengan
ganjaran hadiah yang banyak.
7- (المولد النبوي) oleh al-Syeikh al-Akbar Muhyi al-Din Muhammad bin ‘Ali ibn al-‘Arabi al-Hatimi (w. 638H).
8- ‘Urfu al-Ta‘rif bi al-Mawlid al-Syarif oleh Imam al-Hafiz Abu al-Khair Syams al-Din Muhammad bin ‘Abd Allah al-Jazari al-Syafi‘i (w. 660H).
9- (الدر النظيم في مولد النبي الكريم) oleh Syeikh Abu Ja‘far ‘Umar
bin Ayyub bin ‘Umar ibn Arsalan al-Turkamani al-Dimasyqi al-Hanafi, yang
dikenali dengan nama Ibn Taghru Bik (w. 670H).
10- (ظل الغمامة في مولد سيد تهامة) oleh Syeikh Ahmad bin ‘Ali bin Sa‘id al-Gharnati al-Maliki (w. 673H).
11- (الدر المنظم في مولد النبي المعظم) oleh al-‘Allamah Abu al-‘Abbas
Ahmad bin Muhammad bin al-Husain al-‘Azfi. Ia disempurnakan oleh
anaknya, Abu al-Qasim Muhammad (w. 677H).
Abad Kelapan Hijrah
12- (المورد العذب المعين/ الورد العذب المبين في مولد سيد الخلق
أجمعين) oleh Syeikh Abu ‘Abd Allah Muhammad bin Ahmad bin Muhammad
al-‘Attar al-Jaza’iri (w. 707H).
13- (المنتقى في مولد المصطفى) oleh Syeikh Sa‘d al-Din Muhammad bin
Mas‘ud al-Kazaruni (w. 758H). Ia di dalam bahasa Parsi, kemudian
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh anaknya, Syeikh ‘Afif al-Din.
14- (الدرة السنية في مولد خير البرية) oleh al-Hafiz Salah al-Din Khalil ibn Kaykaldi al-‘Ala’i al-Dimasyqi (w. 761H).
15- Mawlid al-Nabi SAW oleh Imam al-Hafiz ‘Imad al-Din
Isma‘il bin ‘Umar ibn Kathir (w. 774H). Ia telah ditahqiq oleh Dr. Solah
al-Din al-Munjid. Ia juga telah disyarahkan oleh al-Sayyid Muhammad bin
Salim bin Hafiz, mufti Tarim, dan diberi komentar oleh al-Sayyid
Muhammad bin ‘Alawi al-Maliki, yang telah diterbitkan di Syria tahun
1387 H.
16- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Sulayman bin ‘Awadh Basya al-Barusawi al-Hanafi (w. sekitar 780H), imam dalam wilayah Sultan Bayazid al-‘Uthmani.
17- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Muhammad ibn ‘Abbad al-Randi al-Maliki (w. 792H), pengarang Syarah al-Hikam.
Abad Kesembilan Hijrah
18- al-Mawrid al-Hani fi al-Mawlid al-Sani oleh al-Hafiz ‘Abd al-Rahim bin Husain bin ‘Abd al-Rahman, yang terkenal dengan nama al-Hafiz al-Iraqi (w. 808 H).
19- (النفحة العنبرية في مولد خير البرية صلى الله عليه وسلم) oleh
al-‘Allamah Majd al-Din Muhammad bin Ya‘qub al-Fairuz abadi (w. 817H).
20- (جامع الآثار في مولد المختار) oleh al-Hafiz Muhammad ibn Nasir
al-Din al-Dimasyqi (w. 842H). Ia di dalam 3 juzuk. Beliau juga telah
menulis dua buah kitab mawlid lain, iaitu: (المورد الصادي في مولد
الهادي) dan (اللفظ الرائق في مولد خير الخلائق).
21- (تحفة الأخبار في مولد المختار) oleh al-Hafiz Ahmad ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H), dicetak di Dimasyq tahun 1283H.
22- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh ‘Afif al-Din Muhammad bin Muhammad bin ‘Abd Allah al-Husayni al-Tibrizi (w. 855H).
23- (الدر المنظم في مولد النبي المعظم) oleh Syeikh Syams al-Din
Muhammad bin ‘Uthman bin Ayyub al-Lu’lu’i al-Dimasyqi al-Hanbali (w.
867H). Ia di dalam 2 jilid, dan kemudian telah diringkaskan dengan judul
(اللفظ الجميل بمولد النبي الجليل).
24- (درج الدرر في ميلاد سيد البشر) oleh Syeikh Asil al-Din ‘Abdullah
bin ‘Abd al-Rahman bin ‘Abd al-Latif al-Husayni al-Syirazi (w. 884H).
25- (المنهل العذب القرير في مولد الهادي البشير النذير صلى الله عليه
وسلم) oleh al-‘Allamah Abu al-Hasan ‘Ali bin Sulaiman bin Ahmad
al-Mardawi al-Maqdisi (w. 885H), syeikh Hanabilah di Dimasyq.
26- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-Sayyid ‘Umar bin ‘Abd al-Rahman bin Muhammad Ba‘alawi al-Hadhrami (w. 889H).
Abad Kesepuluh Hijrah
27- al-Fakhr al-‘Alawi fi al-Mawlid al-Nabawi oleh al-Hafiz Syams al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman yang terkenal dengan nama al-Hafiz al-Sakhawi (w. 902H).
28- (درر البحار في مولد المختار) oleh Syeikh Syihab al-Din Ahmad bin
‘Abd al-Rahman bin ‘Abd al-Karim al-Nabulusi, yang masyhur dengan nama
Ibn Makkiyyah (w. 907H).
29- Al-Mawarid al-Haniyyah fi Mawlid Khair al-Bariyyah oleh al-‘Allamah al-Sayyid ‘Ali Zain al-‘Abidin al-Samhudi al-Hasani (w. 911H).
30- (المرود الأهنى في المولد الأسنى) oleh Syeikhah ‘A’isyah bint
Yusuf al-Ba‘uniyyah (w. 922H). Barangkali ini satu-satunya kitab mawlid
karya seorang syeikhah!
31- (الكواكب الدرية في مولد خير البرية) oleh Syeikh Taqiy al-Din Abu
Bakr bin Muhammad bin Abi Bakr al-Hubaisyi al-Halabi al-Syafi`i (w.
930H).
32- Mawlid al-Nabi SAW oleh Mulla ‘Arab al-Wa‘iz (w. 938H).
33- Mawlid al-Nabi SAW atau Mawlid al-Daiba‘i oleh
al-Muhaddith Syeikh ‘Abd al-Rahman bin ‘Ali bin Muhammad bin ‘Umar
al-Daiba‘i al-Syafi`i (w. 944H), murid al-Hafiz al-Sakhawi. Mawlid al-Daiba‘i ini
antara kitab mawlid yang banyak dibaca orang sehingga kini. Ia telah
ditahqiq dan ditakhrij hadisnya oleh al-‘Allamah Dr. al-Sayyid Muhammad
bin ‘Alawi al-Maliki.
34- Mawlid al-Nabi SAW nazam Turki oleh Syeikh ‘Abd al-Karim al-Adranahwi al-Khalwati (w. 965H).
35- Itmam al-Ni‘mah ‘ala al-‘Alam bi Mawlid Sayyid Walad Adam dan al-Ni‘mah al-Kubra ‘ala al-‘Alam fi Mawlid Sayyid Walad Adam oleh
Imam al-‘Allamah Ahmad ibn Hajar al-Haytami al-Makki al-Syafi‘i (w.
974H). Ia telah disyarah oleh beberapa ulama, antaranya oleh:
- Syeikh Muhammad bin ‘Ubadah bin Barri al-‘Adawi al-Maliki (w. 1193H) (حاشية على مولد النبي لابن حجر).
- Syeikh Ibrahim bin Muhammad al-Bajuri al-Syafi‘i (w. 1277H), Syeikhul Azhar dengan kitabnya (تحفة البشر على مولد ابن حجر).
- Syeikh Hijjazi bin ‘Abd al-Muttalib al-‘Adawi al-Maliki (w. sesudah 1211H) (حاشية على مولد الهيثمي).
- Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Mansuri al-Syafi‘i al-Khayyat
(اقتناص الشوارد من موارد الموارد في شرح مولد ابن حجر الهيتمي), selesai
tahun 1166H.
Ibn Hajar al-Haytami juga telah mengarang kitab (تحرير الكلام في
القيام عن ذكر مولد سيد الأنام) tentang masalah bangun berdiri ketika
bermawlid.
36- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-‘Allamah Muhammad bin Ahmad al-Khatib al-Syirbini al-Syafi‘i (w. 977H).
37- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-‘Allamah Syeikh Najm al-Din
Muhammad bin Ahmad bin ‘Ali al-Ghiti al-Syafi‘i (w. 981H). Ia telah
disyarahkan oleh Syeikh ‘Ali bin ‘Abd al-Qadir al-Nabtini al-Hanafi (w.
1061H) (شرح على مولد النجم الغيطي).
Abad Kesebelas Hijrah
38- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Syams al-Din Ahmad bin Muhammad bin ‘Arif al-Siwasi al-Hanafi (w. 1006H).
39- al-Mawrid al-Rawi fi al-Mawlid al-Nabawi oleh
al-‘Allamah Nur al-Din ‘Ali bin Sultan al-Qari al-Harawi al-Hanafi (w.
1014H). Kitab ini telah ditahqiq oleh al-‘Allamah Dr. al-Sayyid Muhammad
bin ‘Alawi al-Maliki.
40- (المنتخب المصفي في أخبار مولد المصطفى) oleh al-‘Allamah al-Sayyid
‘Abd al-Qadir bin Syeikh bin ‘Abd Allah bin Syeikh al-‘Aidarusi (w.
1038H).
41- (مورد الصفا في مولد المصطفى صلى الله عليه وسلم) oleh al-‘Allamah
Muhammad ‘Ali bin Muhammad Ibn ‘Allan al-Bakri al-Siddiqi al-Makki
al-Syafi‘i (w. 1057H).
Abad Kedua Belas Hijrah
42- (الجمع الزاهر المنير في ذكر مولد البشير النذير) oleh Syeikh
Muhammad bin Nasuh al-Askadari al-Khalwati, yang masyhur dengan nama
Nasuhi al-Rumi (w. 1130H).
43- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-‘Allamah Muhammad bin Ahmad bin Sa‘id, yang masyhur dengan nama Ibn ‘Aqilah al-Makki (w. 1150H).
44- Mawlid al-Nabi SAW nazam Turki oleh Syeikh Sulaiman bin ‘Abd al-Rahman bin Solih al-Rumi (w. 1151H).
45- (المورد الروي في المولد النبوي) oleh Syeikh Qutb al-Din Mustafa
bin Kamal al-Din bin ‘Ali al-Siddiqi al-Bakri al-Dimasyqi al-Hanafi (w.
1162H). Beliau turut menyusun kitab (منح المبين القوي في ورد ليلة مولد
النبوي).
46- (الكلام السني المصفى في مولد المصطفى) oleh Syeikh al-Qurra’
‘Abdullah Hilmi bin Muhammad bin Yusuf al-Hanafi al-Muqri al-Rumi, yang
masyhur dengan nama Yusuf Zadah (w. 1167H).
47- (رسالة في المولد النبوي) oleh Syeikh Hasan bin ‘Ali bin Ahmad al-Mudabighi al-Syafi‘i (w. 1170H). Kitab ini telah diberi hasyiah oleh:
- Syeikh ‘Umar bin Ramadhan bin Abi Bakr al-Thulathi (w. sesudah 1164H).
- Syeikh ‘Abd al-Rahman bin Muhammad al-Nahrawi al-Muqri (w. 1210H).
48- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Ahmad bin ‘Uthman al-Diyar bakri al-Amidi al-Hanafi (w. 1174H).
49- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh ‘Abdullah bin Muhammad Nida’i al-Kasyghari al-Naqsyabandi al-Zahidi (w. 1174H).
50- Mawlid al-Barzanji atau (عقد الجوهر في مولد النبي
الأزهر) oleh al-Sayyid Ja‘far bin Hasan al-Barzanji (w. 1177H), mufti
Syafi‘iyyah di Madinah. Kitab ini adalah antara kitab mawlid yang
termasyhur. Saudara pengarangnya, al-Sayyid ‘Ali bin Hasan al-Barzanji
(w. 11xxH) telah menggubahnya menjadi nazam. Ia juga telah diberi hasyiah oleh beberapa ulama, antaranya:
- Al-‘Allamah Syeikh Muhammad bin Ahmad ‘Illisy (atau ‘Ulaisy)
al-Syazili al-Maliki (w. 1299H) dengan judul (القول المنجي حاشية على
مولد البرزنجي).
- al-Sayyid Ja‘far bin Isma‘il al-Barzanji (w. 1317H), mufti
Syafi‘iyyah di Madinah dengan judul (الكوكب الأنور على عقد الجوهر في
مولد النبي الأزهر).
- Syeikh Muhammad Nawawi bin ‘Umar bin ‘Arabi al-Bantani al-Jawi (w.
1315H) dengan judul (مدارج الصعود إلى اكتساء البرود) atau (أساور العسجد
على جوهر عقد للبرزنجى) dan juga (ترغيب المشتاقين لبيان منظومة السيد
البرزنجي في مولد سيد الأولين والآخرين).
- Syeikh ‘Abd al-Hamid bin Muhammad ‘Ali Kudus yang diberi judul:Mawlid al-Nabi SAW ‘ala Nasij al-Barzanji.
- Syeikh Mustafa bin Muhammad al-‘Afifi al-Syafi‘i yang diberi judul
(فتح اللطيف شرح نظم المولد الشريف), dicetak di Mesir tahun 1293H.
Kitab al-Barzanji ini juga telah diterjemahkan ke bahasa Melayu dan berbagai bahasa lain.
51- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-Sayyid Muhammad bin Husain al-Jufri al-Madani al-‘Alawi al-Hanafi (w. 1186H).
52- (المولد الشريف) oleh Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Maghribi
al-Tafilati al-Khalwati (w. 1191H), mufti Hanafiyyah di al-Quds.
53- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh ‘Abd al-Rahman bin ‘Abd al-Mun‘im al-Khayyat (w. 1200H), mufti wilayah Sa‘id, Mesir.
54- (الدر الثمين في مولد سيد الاولين والآخرين) oleh Syeikh Muhammad
bin Hasan bin Muhammad al-Samannudi al-Syafi‘i, yang masyhur dengan nama
al-Munayyir (w. 1199H).
55- (الدر المنظم شرح الكنز المطلسم في مولد النبي المعظم) oleh Syeikh Abu Syakir ‘Abdullah Syalabi, selesai tahun 1177H.
Abad Ketiga Belas Hijrah
56- (المولد النبوي) oleh Imam Abu al-Barakat Ahmad bin Muhammad
al-‘Adawi al-Dardir al-Maliki (w. 1201H). Kitab beliau ini telah diberi hasyiaholeh:
- al-‘Allamah Muhammad al-Amir al-Saghir bin Muhammad al-Amir al-Kabir al-Maliki (w. sesudah 1253H) (حاشية على مولد الدردير).
- al-‘Allamah Syeikh Ibrahim bin Muhammad bin Ahmad al-Bajuri al-Syafi‘i (w. 1277H).
- Syeikh Yusuf bin ‘Abd al-Rahman al-Maghribi (w. 1279H), bapa
Muhaddith al-Syam Syeikh Badr al-Din al-Hasani dengan judul (فتح القدير
على ألفاظ مولد الشهاب الدردير).
57- (تذكرة أهل الخير في المولد النبوي) oleh al-Sayyid Muhammad Syakir
bin ‘Ali al-‘Umari al-Fayyumi, yang masyhur dengan nama al-‘Aqqad
al-Maliki (w. 1202H).
58- Mawlid al-Nabi SAW nazam Turki oleh Syeikh Najib al-Din
‘Abd al-Qadir bin ‘Izz al-Din Ahmad al-Qadiri al-Hanafi yang masyhur
dengan nama Asyraf Zadah al-Barsawi (w. 1202H).
59- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh ‘Ali bin ‘Abd al-Barr al-Husaini al-Wana’i al-Syafi‘i (w. 1212H), murid al-Hafiz Murtadha al-Zabidi.
60- (منظومة في مولد النبي صلى الله عليه وسلم) oleh Syeikh Mustafa Salami bin Isma‘il Syarhi al-Azmiri (w. 1228H).
61- (الجواهر السنية في مولد خير البرية صلى الله عليه وسلم) oleh
al-‘Allamah Syeikh Muhammad bin ‘Ali al-Syanawani al-Syafi‘i (w. 1233H).
62- (مطالع الأنوار في مولد النبي المختار صلى الله عليه وسلم) oleh
Syeikh ‘Abdullah bin ‘Ali Suwaydan al-Damliji al-Syazili al-Syafi‘i (w.
1234H).
63- (تأنيس أرباب الصفا في مولد المصطفى) oleh al-Sayyid ‘Ali bin
Ibrahim bin Muhammad bin Isma‘il al-Amir al-San‘ani al-Zaydi (w. sekitar
1236H).
64- (تنوير العقول في أحاديث مولد الرسول) oleh Syeikh Muhammad Ma‘ruf
bin Mustafa bin Ahmad al-Husaini al-Barzanji al-Qadiri al-Syafi‘i (w.
1254H).
65- (مولد نبوي نظم) oleh Syeikh Muhammad Abu al-Wafa bin Muhammad bin ‘Umar al-Rifa‘i al-Halabi (w. 1264H).
66- (السر الرباني في مولد النبي) oleh Syeikh Muhammad ‘Uthman bin Muhammad al-Mirghani al-Makki al-Husaini al-Hanafi (w. 1268H).
67- (قصة المولد النبوي) oleh Syeikh Muhammad bin ‘Abd Allah Talu al-Dimasyqi al-Hanafi (w. 1282H).
68- Al-Mawrid al-Latif fi al-Mawlid al-Syarif oleh Syeikh ‘Abd al-Salam bin ‘Abd al-Rahman al-Syatti al-Hanbali (w. 1295H). Ia berbentuk gubahan qasidah ringkas.
69- (مطالع الجمال في مولد إنسان الكمال) oleh Syeikh Muhammad bin al-Mukhtar al-Syanqiti al-Tijani (w. 1299H).
70- (سمط جوهر في المولد النبوي) oleh Syeikh Ahmad ‘Ali Hamid al-Din
al-Surati al-Hindi (w. 1300H). Beliau mengarang kitab ini dalam sekitar
100 muka surat tanpa menggunakan huruf alif!
71- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Ahmad bin Qasim al-Maliki al-Hariri. Kitab ini telah disyarah oleh:
- Syeikh Abu al-Fawz Ahmad bin Muhammad Ramadhan al-Marzuqi
al-Husayni al-Maliki (masih hidup tahun 1281H) dengan judul: (بلوغ
المرام لبيان ألفاظ مولد سيد الأنام), cetakan Mesir tahun 1286H.
- Syeikh Muhammad Nawawi bin ‘Umar bin ‘Arabi al-Bantani al-Jawi (w.
1315H) dengan judul: (فتح الصمد العالم على مولد الشيخ أحمد بن قاسم),
cetakan Mesir tahun 1292H.
72- Mawlid Nabi SAW oleh al-‘Allamah Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fatani (w. 1263 @ 1297H), diselesaikan pada tahun 1230H.
Beliau turut menyusun sebuah lagi kitab mawlid yang hanya diberi tajuk al-Muswaddah, diselesaikan pada tahun 1234H. (Wawasan Pemikiran Islam 4 – Hj. Wan Mohd. Saghir, h. 132)
73- Kanz al-’Ula [fi Mawlid al-Mustafa?] oleh Syed Muhammad bin Syed Zainal Abidin al-‘Aidarus yang terkenal dengan nama Tokku Tuan Besar Terengganu (w. 1295H).
Abad Keempat Belas Hijrah
74- Mawlid al-Nabi SAW oleh al-‘Allamah al-Muhaddith al-Sufi Abu al-Mahasin Muhammad bin Khalil al-Qawuqji al-Tarabulusi (w. 1305H).
75- (سرور الأبرار في مولد النبي المختار صلى الله عليه وسلم) oleh
Syeikh ‘Abd al-Fattah bin ‘Abd al-Qadir al-Khatib al-Dimasyqi al-Syafi‘i
(w. 1305H).
76- (العلم الأحمدي في المولد المحمدي) oleh Syeikh Syihab al-Din Ahmad
bin Ahmad Isma‘il al-Hilwani al-Khaliji al-Syafi‘i (w. 1308H).
77- (منظومة في مولد النبي صلى الله عليه وسلم) oleh Syeikh Ibrahim bin ‘Ali al-Ahdab al-Tarabulusi al-Hanafi (w. 1308H).
78- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Muhammad Hibatullah bin ‘Abd al-Qadir al-Khatib al-Dimasyqi al-Syafi‘i (w. 1311H).
79- (الإبريز الداني في مولد سيدنا محمد السيد العدناني صلى الله عليه
وسلم) oleh Syeikh Muhammad Nawawi bin ‘Umar bin ‘Arabi al-Bantani
al-Jawi (w. 1315H). Beliau juga telah mengarang kitab:
- (بغية العوام في شرح مولد سيد الأنام عليه الصلاة والسلام المنسوبة لابن الجوزي),
- (مدارج الصعود إلى اكتساء البرود) atau (أساور العسجد على جوهر عقد للبرزنجى) dan juga
- (ترغيب المشتاقين لبيان منظومة السيد البرزنجي في مولد سيد الأولين والآخرين).
80- (تحفة العاشقين وهدية المعشوقين في شرح تحفة المؤمنين في مولد النبي
الأمين – صلى الله عليه وسلم) oleh Syeikh Muhammad Rasim bin ‘Ali Ridha
al-Mullatiyah-wi al-Hanafi al-Mawlawi (w. 1316H).
81- (قدسية الأخبار في مولد أحمد المختار) oleh Syeikh Muhammad Fawzi
bin ‘Abd Allah al-Rumi (w. 1318H), mufti Adrana. Beliau turut menyusun
(إثبات المحسنات في تلاوة مولد سيد السادات).
82- (حصول الفرج وحلول الفرح في مولد من أنزل عليه ألم نشرح) oleh
Syeikh Mahmud bin ‘Abd al-Muhsin al-Husaini al-Qadiri al-Asy‘ari
al-Syafi‘i al-Dimasyqi, yang masyhur dengan nama Ibn al-Mawqi‘ (w.
1321H).
83- Simt al-Durar fi Akhbar Mawlid Khair al-Basyar min Akhlaq wa Awsaf wa Siyar atau Maulid al-Habsyi oleh al-‘Allamah al-Habib ‘Ali bin Muhammad bin Husain al-Habsyi (w. 1333H).
84- (لسان الرتبة الأحدية) oleh Syeikh Mahmud bin Muhyi al-Din Abu
al-Syamat al-Dimasyqi al-Hanafi (w. 1341H). Ia sebuah kitab mawlid
menurut lisan ahli sufi.
85- al-Yumnu wa al-Is‘ad bi Mawlid Khair al-‘Ibad oleh
al-‘Allamah al-Muhaddith Syeikh Muhammad bin Ja‘far bin Idris al-Kattani
al-Hasani (w. 1345H), cetakan Maghribi tahun 1345H.
86- Jawahir al-Nazm al-Badi‘ fi Mawlid al-Syafi‘ oleh al-‘Allamah Syeikh Yusuf bin Isma‘il al-Nabhani (w. 1350H).
87- (المولد النبوي الشريف) oleh Syeikh Muhammad Sa‘id bin ‘Abd al-Rahman al-Bani al-Dimasyqi (w. 1351H).
88- (شفاء الأسقام بمولد خير الأنام صلى الله عليه وسلم) oleh
al-‘Allamah Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Hajjuji al-Idrisi al-Hasani
al-Tijani (w. 1370H). Ia diringkaskan dengan judul (بلوغ القصد والمرام
في قراءة مولد الأنام). Beliau turut menyusun kitab (قصة المولد النبوي
الشريف).
89- Mawlid al-Nabi SAW oleh Syeikh Muhammad al-‘Azb bin Muhammad al-Dimyati.
90- Mawlid Syaraf al-Anam – belum ditemukan pengarang asalnya.
91- (المولد النبوي الشريف) oleh Syeikh Muhammad Naja, mufti Beirut.
92- (الجمع الزاهر المنير في ذكر مولد البشير النذير) oleh Syeikh Zain al-‘Abidin Muhammad al-‘Abbasi al-Khalifati.
93- (الأنوار ومفتاح السرور والأفكار في مولد النبي المختار) oleh Abu al-Hasan Ahmad bin ‘Abd Allah al-Bakri.
94- (عنوان إحراز المزية في مولد النبي خير البرية صلى الله عليه وسلم) oleh Abu Hasyim Muhammad Syarif al-Nuri.
95- (فتح الله في مولد خير خلق الله) oleh Syeikh Fathullah al-Bunani al-Syazili al-Maghribi.
96- (مولد المصطفى العدناني) oleh Syeikh ‘Atiyyah bin Ibrahim al-Syaybani, dicetak tahun 1311H.
97- (المولد النبوي) oleh Syeikh Hasyim al-Qadiri al-Hasani al-Fasi.
98- (خلاصة الكلام في مولد المصطفى عليه الصلاة والسلام) oleh Syeikh Ridhwan al-‘Adl Baybars, dicetak di Mesir tahun 1313H.
99- (المنظر البهي في مطلع مولد النبي) oleh Syeikh Muhammad al-Hajrisi.
100- (المولد الجليل حسن الشكل الجميل) oleh Syeikh ‘Abdullah bin
Muhammad al-Munawi al-Ahmadi al-Syazili, dicetak di Mesir tahun 1300H.
101- (المولد النبوي الشريف) oleh Syeikh ‘Abd al-Qadir al-Himsi.
102- (الفيض الأحمدي في المولد المحمدي) oleh Syeikh Ibrahim Anyas (w. 1975).
103- (شفاء الآلام بمولد سيد الأنام) oleh al-‘Allamah Syeikh Idris al-‘Iraqi.
104- (شفاء السقيم بمولد النبي الكريم) oleh Syeikh al-Hasan bin ‘Umar Mazur.
105- (تنسم النفس الرحماني في مولد عين الكمال) oleh Syeikh Sa‘id bin ‘Abd al-Wahid Binnis al-Maghribi.
106- al-Sirr al-Rabbani fi Mawlid al-Nabiy al-‘Adnani oleh Syeikh Muhammad al-Bunani al-Tijani.
107- al-Nawafih al-‘Itriyyah fi Zikr Mawlid Khayr al-Bariyyah oleh Syeikh Salah al-Din Hasan Muhammad al-Tijani.
Abad Kelima Belas Hijrah
108- al-Rawa’ih al-Zakiyyah fi Mawlid Khayr al-Bariyyah oleh al-‘Allamah Syeikh ‘Abdullah al-Harari al-Habsyi (w. 1429H).
109- Mawlid al-Hadi SAW oleh Dr. Nuh ‘Ali Salman al-Qudhah, mufti Jordan.
110- al-Dhiya’ al-Lami‘ bi Zikr Mawlid al-Nabi al-Syafi‘ oleh
al-‘Allamah al-Habib ‘Umar bin Hafiz al-Ba‘alawi. Ia antara kitab
mawlid yang mula luas tersebar, serta pengarangnya masih hidup.
Imam Muhammad ‘Abd al-Hayy al-Kittani di dalam kitabnya al-Ta’alif al-Mawlidiyyah telah
menyenaraikan hampir 130 buah kitab mawlid yang disusun menurut abjad.
Manakala Dr. Salah al-Din al-Munjid telah menyenaraikan sekitar 181 buah
kitab mawlid di dalam kitabnya (معجم ما أُلف عن النبي محمد صلى الله
عليه وسلم). Namun, kedua-duanya belum dapat saya telaah ketika menulis
entri ini. Dijangkakan masih ada banyak lagi kita mawlid yang tidak
disenaraikan. Sepertimana yang dapat kita lihat, sebahagian besar alim
ulama yang disebutkan adalah tokoh-tokoh ulama tersohor di zaman mereka.
Tidak dinafikan juga bahawa ada setengah kitab mawlid tersebut yang
dipertikaikan nisbahnya kepada pengarangnya. Sekurang-kurangnya jumlah
karya-karya mawlid yang besar ini menunjukkan kepada kita bukti
keharusan memperingati mawlid Nabi SAW di kalangan ramai para alim
ulama.
Juga tidak dinafikan bahawa sesetengah kitab-kitab mawlid ini
mengandungi perkara-perkara yang dianggap batil atau palsu oleh
sebahagian ahli ilmu. Namun sangka baik kita kepada
pengarang-pengarangnya, mereka tidak akan memuatkan di dalam kitab-kitab
tersebut perkara-perkara yang mereka yakin akan kepalsuan dan
kebatilannya. Maka, setidak-tidaknya mereka hanya mengandaikan
perkara-perkara tersebut hanya daif sahaja yang harus diguna pakai dalam
bab sirah dan hikayat, selain fadha’il, sepertimana yang masyhur di
dalam ilmu mustalah al-hadith. Setengahnya pula adalah masalah
yang menjadi khilaf di kalangan para ulama. Justeru, agak keterlaluan
jika ada yang melabelkan kebanyakan kitab-kitab tersebut sebagai sesat,
munkar dan bidaah secara keseluruhan dengan tujuan untuk menyesat dan
membidaahkan para pengarangnya. Sedangkan kritikan tersebut dapat dibuat
dengan cara yang lebih berhemah dan beradab. Semoga Allah SWT memberi
kita petunjuk.
Penutup
Demikian secara ringkas, alim ulama yang mengarang kitab-kitab mawlid
dari abad kedua hijrah hinggalah abad kelima belas hijrah, iaitu dalam
tempoh sekitar 1,200 tahun. Ini tidak termasuk kitab-kitab berhubung isu
dan hukum bermawlid, serta karya-karya madih nabawi seperti Burdah al-Busiri
yang jumlahnya juga cukup banyak untuk dihitung. Penyusunan kitab-kitab
mawlid mengandungi tujuan yang sewajarnya disematkan dalam hati-hati
para pembacanya, iaitu mengiktiraf nikmat besar yang dibawa oleh
Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW kepada umatnya, di samping menanamkan
kecintaan yang tidak berbelah bahagi kepada baginda SAW. Hasil
daripadanya ialah mengikut dan mengamalkan sunnah-sunnah baginda SAW
serta berpegang teguh dengannya di dalam menjalani kehidupan duniawi.
Wallahu a‘lam.
0 komentar:
Posting Komentar